Optimale tevredenheids-score bij bewoners en opdrachtgever

In maart van dit jaar startte Groenen Bouw & Onderhoud met het groot onderhoud en de verduurzaming van 162 huurwoningen in de Oranjewijk te Veldhoven. In deze rustige woonwijk met veel groen wonen relatief veel mensen van hogere leeftijd. Woonbedrijf stelde dan ook de hoogste eisen aan het beperken van overlast voor de bewoners. Tijdens een vergadering van het bouwteam spraken we o.a. met Eric Aerts, projectleider bij Woonbedrijf en bewonersbegeleider Lex Niekoop.

Duurzame dakisolatie

“Veel dakpannen van deze woningen waren aan vervanging toe, dat was duidelijk zichtbaar”, aldus Eric Aerts. “Maar ook de dakisolatie moest veel beter worden en er was technisch onderhoud nodig aan de buitenschil. De daken zijn de grootste klus. In het kader van The Natural Step hebben we dakpannen die nog goed waren hergebruikt en Isovlas duurzame dakisolatie toegepast. Een 100% natuurproduct en ‘Cradle to Cradle’. Met de hoogste isolatiewaarden voor temperatuur en geluid, vochtregulerend, licht en sterk.
Daarnaast wordt er Mechanische Ventilatie aangebracht, HR++ glas in de zijlichten bij de voordeuren geplaatst en waar nodig zijn de spouwmuren na-geïsoleerd. Ook voeg- en schilderwerk wordt aangepakt. Daarmee brengen we de woningen naar het hedendaagse kwaliteitsniveau op het gebied van energiebesparing en milieu”.

“Groenen heeft hiervoor een bijzondere Lean planning uitgewerkt, waarbij in 8-9 maanden alle 162 woningen worden gerenoveerd, terwijl het aantal momenten dat er bij bewoners binnen gewerkt moet worden zo klein mogelijk is. Die planning waarmaken is cruciaal met het oog op bewonerstevredenheid. Daarvoor heb je dan weer iemand nodig zoals Jack die dit feilloos weet uit te voeren”.

LEAN plannen samen met alle partners

Erik de Loijer: “LEAN plannen is een belangrijk onderdeel in de visie van Groenen Bouw & Onderhoud. M.b.v. stickers op een groot planbord geven alle partijen hun tijdsplanning aan. Groenen stelt daarbij kaders waarbinnen de diverse werkzaamheden gerealiseerd moeten worden, zoals een maximaal aantal werkdagen voor binnen- en buitenwerk, het aantal woningen per week en uiteraard de vastgestelde datum van oplevering. De bedoeling van  LEAN plannen: minder verspillen en met dezelfde mensen méér productie maken door slimmer met elkaar te werken, is daarbij gerealiseerd.”

Duurzame dakisolatie Oranjewijk Veldhoven

Materialen én mensen op de juiste plaats

“Dat onze werf hier om de hoek ligt is wel een voordeel” zegt uitvoerder Jack. “De dakplaten en andere materialen worden steeds just-in-time op de dag van uitvoering aangevoerd. Daarmee houden we de straten zoveel mogelijk vrij, wat zorgt voor minder overlast en meer rust in de wijk. We hanteren ook een strak parkeerbeleid voor de busjes en aanhangers van onderaannemers, zodat de bewoners hier geen last van hebben”.

Projectleider Erik de Loijer vult aan: “Jack mag best nog wat jaren bijtekenen. Een goede uitvoerder is tegenwoordig ook een people-manager, die medewerkers en onderaannemers aan zich weet te binden. Daarmee houden wij de juiste mensen op de juiste plaats. Nu er echt een tekort dreigt aan vakmensen is dat heel belangrijk”.

“Wij als woningcorporatie denken momenteel wel na over het borgen van beschikbaarheid, aldus Eric Aerts. “We zullen contracten op een andere manier moeten gaan invullen om er zeker van te zijn dat we vakmensen beschikbaar houden voor renovaties. Het tekort aan personeel is een probleem dat niet alleen de bouwbedrijven raakt, maar alle partijen in de keten, dus ook opdrachtgevers en bewoners”.

Kwaliteits- en tevredenheidsmetingen

Lex Niekoop, bewonersbegeleider bij Woonbedrijf praat veel met de bewoners en constateert dat er alom tevredenheid heerst over de werkzaamheden. “Alle bewoners worden 2x gebeld, één keer als hun woning in uitvoering is en nog één keer na de oplevering. Het callcenter is onderdeel van de projectorganisatie en realtime op de hoogte van de planning. Zo weten zij altijd precies wanneer er gebeld kan worden. We constateren dat er ruim 90% gerespondeerd wordt. Groenen Bouw & Onderhoud haalde bij de bewoners een tevredenheidsscore van 8,1.
Dat is bijzonder hoog, als je bedenkt hoe ingrijpend zo’n renovatie is. Onder de bewoners is ook een klankbordgroep geformeerd, waarmee we vooraf en tijdens de renovatieperiode van gedachten wisselen. De aanpak van Groenen werkt heel goed en daar zijn we als Woonbedrijf uiteraard ook heel blij mee. Bewonerstevredenheid staat bij ons op de eerste plaats”.

Lex Niekoop Woonbedrijf

Bewonersbegeleider Lex Niekoop: "Groenen haalde een uitstekende tevredenheids-score"

Ans Bottinga (82) wordt er blij van

We lopen nog even door de wijk en raken op de Annapoulownadreef aan de praat met Ans Bottinga, een vriendelijke bewoonster van 82 jaar. Zij is heel blij met de verbeteringen aan haar woning.
“Kijk hier, dubbel glas, dat scheelt nu echt al in het geluid. En als het straks kouder wordt ga ik het verschil ook merken. Ik was zonet de zolder aan het poetsen, dat doe ik nog allemaal zelf. Alles is nu lekker opgeruimd. En weet je wat me zo is opgevallen? De werkers zijn zó vriendelijk en behulpzaam. En ook Woonbedrijf kwam informeren of alles naar wens verliep en of ik het allemaal wel aan kon. Natuurlijk wel zei ik, het valt reuze mee. Ja, ik zag aanvankelijk wel een beetje op tegen de renovatie, maar het is me ontzettend mee gevallen. Ook wel gezellig eigenlijk met al die werklui in de wijk”.

Bewoner Oranjewijk

Deze bewoonster is blij met de verbeteringen aan haar woning.

Navigatie